W porównaniu z grupą kontrolną "umiarkowane" i "późne" wcześniaki wykazały istotne opóźnienia w funkcjach poznawczych, językowych i w rozwoju motorycznym. Ponadto mają gorsze kompetencje społeczne w wieku 2 lat wieku skorygowanego. Wiedza o specjalnych potrzebach rozwojowych "umiarkowanych" i "późnych" wcześniaków pomoże w prowadzeniu takich pacjentów i wprowadzaniu interwencji adekwatnych do ich potrzeb.
Badacze ze Szpitala o III stopniu referencyjności w Melbourne prospektywnie porównali umiejętności psychoruchowe i społeczno-emocjonalne u 2 letnich dzieci urodzonych o czasie (>= 37Hbd) oraz u dzieci 2 letnich (wiek skorygowany) urodzonych między 32-36Hbd.
O ile co do niemowlęcia z 28 Hbd nikt nie ma wątpliwości, że wymaga szczególnej opieki to już wcześniaki urodzone 2-3 tyg przed terminem porodu są w praktyce często traktowane jak donoszone.
Źródło: Jeanie L. Cheong, Lex W. Doyle, Alice C. Burnett et al. Association Between Moderate and Late Preterm Birth and Neurodevelopment and Social-Emotional Development at Age 2 Years, JAMA Pediatr. Published online February 6, 2017